fredag 14 november 2014

Lätt sockerkaka och cake pops


I förrgår bakade jag en lätt sockerkaka, inte för att ha den och äta som den är utan till ett experiment, men mer om det sen. Den lätta sockerkakan har till skillnad från vanlig sockerkaka inget smör i sig. Den kallas även för mosskaka på grund av sin konsistens och man kan också använda den till tårtbotten. Jag provsmakade lite av kakan och nybakad var den god och jag saknade inte smöret.

Resten av kakan sparade jag till mitt experiment. När jag bläddrat runt bland olika bakbloggar har jag stött på cake pops, det är en slags kak-klubba. Man kan göra dem av kakrester som man smular sönder och blandar med något kletigt (t.ex. smörkräm, nutella, chokladpudding, vaniljkräm, lemon curd). Jag körde resterna av min sockerkaka med 150 g philadelphiaost i mixern och fick ihop en lagom kletig deg. Sedan formar man degen till bollar som ska ligga i kylskåpet och stelna några timmar. Man kan även göra hjärtan, spöken, ja det är bara fantasin som sätter gränser. Titta gärna på Bakerellas blogg. Hennes cake pops är fantastiska!

Det roligaste är att dekorera cake popsen. Tyvärr hade jag problem med min choklad. Den blev alldeles för tjock när jag smälte den och det gjorde att den blev en smula svårarbetad. När jag doppade mina cake pops i chokladen blev det ett alldeles för tjockt lager (nog för att jag gillar choklad). Är det någon som har ett tips på hur man får mer lättflytande choklad? Jag tog i lite olja, men det hjälpte inte, så vad ska man då göra?

Maken har fått smaka en och tyckte att det smakade mandelmassa, men det var ska väl vara ett gott betyg. Resten tänkte jag ta med mig till tjejträffen ikväll så får vi se vad de tycker om dem!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar