torsdag 6 november 2014

Italienska chokladbakelser eller Gustav Adolfbakelser


Idag är det Gustav Adolf-dagen, inte någon dag vi brukar fira, men i år tänkte vi testa en Gustav Adolfbakelse. Nu är det ju så att det inte finns en speciell Gustav Adofbakelse utan nästan varje stad, ja ibland även varje café, har sin variant. Men på alla bakelser ska det antingen finnas en siluett av Gustav Adolf i choklad eller marsipan eller en kungakrona. De jag köpte hade två sockerkaksbottnar, däremellan var det någon slags vaniljkräm och överst en klick grädde och såklart Gustav Adolf i choklad. De var goda, inte något speciellt och jag tror inte att det kommer att bli en tradition för oss att äta en sådan bakelse varje år den 6 november.

Jag bakade istället egna bakelser, italienska chokladbakelser. Dessa passar mycket bättre som Gustav Adolfbakelser. De har ju till och med en kungakrona runt om locket. De var en smula komplicerade att göra, men de var godare än köpekakorna (tycker maken), så det var värt besväret.

Först gör man en slags chokladrulltårta, men istället för att rulla ihop en hel rulltårta så skulle man skära 5 cm breda remsor av tårtbotten och rulla ihop dem en och en med en mumsig chokladkräm. Sedan skulle ena änden av varje bakelse doppas i smällt choklad. Efter att den stelnat skulle man spritsa små toppar runt om kanten på bakelsen och till slut brer man på en vit glasyr i mitten och vips så har man en mumsig bakelse. Den smakar dock ganska mycket kaffe (tycker jag, men inte maken eller Ofi). I bakelsen (både i tårtbotten och chokladkrämen) ska det sammanlagt vara 3 msk kaffepulver och det ger smak. Det hade dock kunnat vara mer chokladkräm inne i rulltårtan, men jag tyckte att det var svårt att veta, så här första gången när man bakade den, hur mycket chokladkräm man kunde bre på rulltårtan och hur mycket man behövde spara till topparna. Men jag bakar gärna dessa bakelser igen och då ska jag göra mer chokladkräm!

Jag vill bara varna ovana bagare att det är mycket jobb att baka dessa bakelser och jag fick bara ut 5 bakelser (i receptet stod det att det skulle bli 6 st).

 Så här såg de köpta Gustav Adolfbakelserna ut!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar