måndag 29 juli 2013

Chokladmuffins


Igår fick äntligen se Stendörren! Jag har bott här i 12 år och under alla de åren har jag hört folk prata lyriskt om Stendörren, men aldrig själv kommit dit. Det är lite problematiskt när man inte själv har körkort och det är en och en halvtimmes bilfärd dit, det går inte att cykla.

Men nu kan jag också prata lyrisk om denna underbara plats! Stendörren är ett naturreservat vid den sörmländska skärgården. Det är runda, mjuka klipphällar, många små öar och vikar. Från en del öar går det hängbroar så att man kan komma ut på öarna även utan båt. Vi hittade en vik som vi fick lov att ha alldeles för oss själva och så fort vi lagt ifrån oss packning tog jag chansen att ta dagens första dopp. Det var jätteskönt! Jag har inte badat särskilt mycket i sommar. Det var nog bara det tredje doppet i år, men hit åker jag gärna och badar igen. Jag får nog tjata lite på maken för han är en riktig badkruka! :-)

Innan vi åkte iväg på morgonen hann jag dock baka, till dagens matsäck bakade jag chokladmuffins. Jag hade inte så mycket tid på mig och dessa gick snabbt att göra, ingen jäsning och bara en kort stund i ugnen. Först blandade jag ihop margarin, ägg, socker, vaniljsocker, salt, kakao, vetemjöl och bakpulver. Sedan fyllde jag muffinsformarna till hälften med smet. Ni ser väl att det är ett Mumintroll på formen? Muffinsen skulle sedan vara 10 minuter i ugnen.

Sedan packade vi chokladmuffinsen och badkläderna och for iväg! Vi hade fint väder större delen av dagen och hade en underbar dag.

PS. Muffinsen smakade mumsigt, lite som små kladdkakor. Passade min smak perfekt!

Jag gillar inte att bli fotograferad och speciellt inte i badkläder,
så ta en noggrann titt för en sån här bild får ni nog aldrig mer se!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar