fredag 26 juli 2013

Vaniljhjärtan


Idag firar jag och maken 5-årig bröllopsdag! Tänk att tiden gått fort och fortfarande älskar jag dig lika mycket min älskling! <3 Vi har firat dagen genom att göra en utflykt till Birka. Jag har aldrig varit på Birka eller Björkö som ön egentligen heter, men jag har länge varit sugen på att se Sveriges första stad. Tyvärr var mina förväntningar lite för stora. Jag hade hoppas på att få se mer, men det är ju inte mycket som är synligt idag. Det var dock ändå spännande att ha varit där!

Självklart hade vi packat en fikakorg till utflykten och idag var den dagen till ära fylld med hjärtan, vaniljhjärtan, som jag bakade igår. De är en smula knepiga att baka, speciellt om man inte har de rätta bakformarna. Jag hade inga hjärtformar, men en muffinsplåt med hjärtformade hål. Den funkade, men nu har jag beställt riktiga formar så nästa gång blir kakorna förhoppningsvis lättare att baka och godare!

Jag började med att göra i ordning degen. Jag blandade vetemjöl, potatismjöl, socker och margarin. När det blivit en smidig deg ska den ligga svalt en stund. Under tiden som degen vilade gjorde jag i ordning vaniljkrämen. I en kastrull rörde jag ihop grädde, en äggula, socker och potatismjöl. Medan detta värmdes rörde jag i kastrullen tills det hade tjocknat. Sedan fick det svalna och när det svalnat blandade jag i vaniljsocker.

Sedan var det dags att baka ut kakorna. Jag kavlade ut degen på ett bakplåtspapper för att det skulle vara lättare att flytta degen till formarna, men degen gick ändå i bitar när jag lyfte den och formarna var för djupa för att det skulle funka att enkelt lägga ned degen i formarna. Jag fick istället ta en degklump och trycka ut i den i formen, sedan lade jag en klick vaniljkräm i formen och penslade kanterna med ägg. Därefter kavlade jag ut en bit deg och lade ovanpå och tryckte till. Kakorna gräddades sedan i ugnen i 15 minuter. Kakorna blev en smula spröda så jag fick vara försiktig när jag skulle lossa dem från formen. Proportionerna kaka - fyllning blev lite ojämn, lite för mycket deg för att kakorna skulle smaka utmärkt, men de blev goda!


Jag hoppas att vi får många fler år tillsammans. älskling!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar