tisdag 16 juli 2013

Kokosdrömmar

 

Vad har ni för drömmar?

När jag var liten hade jag många drömmar om hur mitt liv skulle se ut i framtiden. Blev det så - nej! Men jag har ett bra liv: en man som älskar mig, ett mysigt hus med en egen trädgård, två gosiga katter och jobb som jag trivs med. Ibland är det lätt att glömma bort alla de bra sakerna och bara drömma om mer.

Mitt bakprojekt har lett till lite mer kakätande, så nu har jag börjat med ett nytt projekt. Folk som känner mig tycker nog att jag har blivit lite galen. Det är inte likt mig att ge mig ut och springa. Jag är ingen sportig typ, men under den här semestern har jag startat varje dag med en springtur. Jag drömmer om en smal och snygg kropp, men än har löpningen inte uträttat underverk. Jag får nog ge bort kakorna jag bakar, men först ska jag provsmaka några stycken! :-)

Drömmar är en kaka som jag har blivit bjuden på många gånger. Det är verkligen en traditionell småkaka, men jag tror inte att jag själv har bakat drömmar någon gång. Idag ska jag dock testa kokosdrömmar. Kokos är min makes favorit, så det fanns redan hemma.

Jag började med att blanda margarin, socker och vaniljsocker. Sedan rörde jag ned kokos, hjorthornssalt och vetemjöl i smeten. Det stod att man skulle ha ca 5 dl vetemjöl, men jag använde bara 4 dl. Sedan lät jag degen vila ca en timme i kylskåpet innan jag rullade som kulor som jag lade på bakplåtspapper. Eftersom jag hade lite annat jag också ville hinna med använde jag varmluft och gräddade två plåtar med kakor samtidigt i ugnen. Kakorna ska ju inte ha någon färg så man behöver inte byta plats på plåtarna.

Kakorna var goda, men jag tror att de skulle kunna bli ännu godare med lite rivet lime- eller citronskal. Ibland kan drömmar bli lite för söta, så något syrligt kan ge en extra twist.

Lycka till med era drömmar!

Det var mycket mygg ute i skogen, därav långbyxor!
av Heidi

1 kommentar: