söndag 7 juli 2013

Äppelmunkar


I helgen har jag, Heidi, varit på besök hos Jenny. Det har varit en härlig helg. Jag vill gärna passa på och få mycket gjort när jag har semester, så jag har stressat runt och inte riktigt haft någon semester, som min make brukar säga. Det var så skönt att få en weekendssemester hos Jenny (och en skön kväll hos Helena) där jag kunde gå ner i varv lite grann. Vi har ätit gott, promenerat och självklart tittat på film. Jag och Jenny har en förkärlek för kostymdramen, men tyvärr lyckas vi ofta ut för bottennapp. I lördags såg vi Anna Karenina, en mycket vacker film men en tragisk historia.

Sedan bestämde vi oss också för att baka något tillsammans. Jenny har inte vågat fritera något ensam ännu, så vi bestämde oss för att testa att baka munkar, vilket jag heller inte har gjort någon gång. I Sju sorters kakor finns det ett recept på äppelmunkar, som även kallas Berlinermunkar, men självklart kan man fylla dem med annat också.

Medan Jenny gjorde i ordning lunchen, jättemumsig kycklingsallad, började jag med degen. Man startar med att ljumma mjölken och löser sedan upp jästen däri. Därefter ska man blanda i 3 dl mjöl i detta. Det kändes mycket märkligt att redan på en gång få en fast deg, men jag smälte smöret och knäckte ner ägget i degen och använde händerna för att arbeta in det i degen. Sedan blandade jag i sockret, kardemumma och resten av mjölet. Vi båda tyckte dock efter att ha smakat munkarna att man gärna kan ha i mer kardemumma.

Sedan var det dags att äta lunch. I receptet står det inget om att degen ska stå och jäsa, men det fick vår deg göra och det var inga problem. När vi ätit färdigt kavlade vi ut degen och började fundera hur stora munkar vi skulle göra. I receptet står det att man ska ta ut 6 cm stora ringar, men vi bestämde oss för att göra lite mindre munkar. Jenny hade ett bra pepparkaksmått som var ca 5 cm, då blev det lagom stora munkar så att man kunde äta ett par stycken.

Sedan var det bara att börja värma olja, medan vi gjorde klart munkarna. En liten klick äppelmos, vik över degen och tryck ut med pepparkaksmåttet. Sedan släppte vi försiktigt ner dem i den varma oljan. Vi friterade en i taget, det gick snabbt, då kunde vi ha koll så att de inte blev för mörka. Efter att ha provsmakat dem kunde vi konstatera att nästa gång ska vi sänka värmen lite och fritera dem lite längre. 

Vi provade även att göra några varianter. Hallonsyltsmunkar gjorde vi blomformade . De höll inte ihop lika bra, men det kan också bero på att vi hade på för mycket hallonsylt. Sedan hade vi kvar en liten klutt deg och den räckte lagom till två chokladmunkar (vi lade en lite ckokladbit i varje). Det var synd att vi inte kom på detta tidigare för de var godast.

Det blev en mysig fikastund på Jennys balkong då vi funderade på vad vi ska ha i munkarna nästa gång, för vi kommer definitivt bakar munkar fler gånger!


Av Heidi & Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar