torsdag 1 augusti 2013

Mockatårta


På måndag fyller min älskling år, men eftersom hans moster och hennes man far tillbaka till Småland i helgen passade vi på att fira idag. Självklart skulle det firas med tårta och maken hade själv valt tårta ur Sju sorters kakor. Då föll valet på mockatårtan, inte vad jag skulle valt till min egen födelsedag eftersom jag inte är så förtjust i kaffe men för maken var det ett självklart val.

Jag bakade bottnarna hemma på morgonen och tog sedan med dem ut till sommarstugan där jag lade ihop resten av tårtan. Till denna tårta ska det vara marängbottnar, vilket gjorde maken tveksam när han insåg detta. Maränger är ju inte hans favorit, han tycker att det är alldeles för sött. Marängen till bottnarna gjorde jag genom att vispa äggvitor och socker i en bunke, men denna bunke skulle stå i en kastrull med kokande vatten. När man gör maräng över vattenbad blir det schweizisk maräng. Den är mer kompakt än annan maräng och passar bäst till tårtbotten.

Sedan finns det fransk maräng, den är mer porös och passar till vanliga maränger, till exempel i marängsviss. Fransk maräng gör man genom att bara vispa äggvitor och socker.

Det finns även något som kallas italiensk maräng, då vispar man äggvitorna tillsammans med sockerlag. Det är den marängen man använder när man bland annat ska göra macaroons.

När marängen blev tjock och blank smetade jag ut den på två bakplåtspapper som jag förberett innan genom att rita tre cirklar med diameter ca 22 cm. Sedan gräddades de i 1 timme och 25 minuter på ganska låg temperatur, 125 grader. Om man inte har varmluftsugn behöver man byta plats några gånger på plåtarna så att de blir jämnt gräddade.

Fyllning i denna tårta är en mockakräm som är gjord på kaffe, vatten, smör, florsocker och äggvitor. Det blev inte så mycket kräm med tanke på att det ska vara emellan alla tre tårtbottnar och även som garnering så blev jag orolig att det inte skulle räcka. Det var i knappaste laget. Det blev knappt någon garnering på sidorna, så det var svårt att fästa mandelspånen där. Nästa gång ska jag nog göra dubbelt så mycket mockakräm!

Man ska även sikta kaffepulver över tårtan, men eftersom kaffe inte är min favorit gjorde jag en kupp och siktade kakao över istället.

Trots mina farhågor blev det en god tårta som jag kan tänka mig att baka igen. Marängen blev sådär seg och god som den ska vara i en marängtårta och mockakrämen smakade inte så farligt mycket kaffe. Dessutom var mockakrämen inte så söt, så den balanserad marängernas sötma på ett bra sätt.

Man kan även göra mockabakelser av samma ingredienser, men dem testar jag en annan gång!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar