tisdag 23 juli 2013

Jitterbuggare

 

Idag har vi varit i Kolmårdens djurpark. Det var några år sedan jag senast var där. Vi har haft en härlig dag. Det är kul att se alla djuren, men efter att ha sett en del av djuren i vilt tillstånd i Afrika så tar det bort lite av spänningen. Fast så många olika sorters djur såg jag nog inte på en och samma dag när jag var i Tanzania. Det roligaste var nog att åka linbanan över djuren, det har jag aldrig provat förut. Årets delfinshow var också fantastisk!

Vi har gått mycket idag - fötterna är trötta, men vi har också ätit mycket. Jag är fortfarande mätt! Igår bakade jag för att vi skulle ha med lite gott till fikakorgen, men det fanns så mycket gott inne i djurparken (jag åt Ben & Jerry-glass) att vi först åt av kakorna när vi kommit ut ur parken.

Jag hade med mig bullar och Jitterbuggare. Det är en kaka jag varken ätit eller bakat förut, så jag vet inte riktigt hur de ska smaka egentligen, om mina blev "riktiga". De är ganska komplicerade att göra, men goda, så det kan vara värt besväret.

Först gör man degen; blanda vetemjöl, socker, margarin och en äggula. Arbeta sedan ihop detta till en deg och låt degen vila svalt en stund. Vispa under tiden ihop fyllningen; äggvitor och socker. Kavla sedan ut degen och bred på fyllningen, rulla därefter ihop degen som en rulltårta. Låt "rulltårtorna" stå kallt en stund. Skär sedan dessa i skivor och grädda i ugnen. Jag tyckte inte att de verkade klara efter 15 minuter så mina fick vara i ugnen i 20 minuter, då hade de dock fått mer färg på än kakorna på bilden i Sju sorters kakor.

Kakorna var som sagt goda, men maken tyckte att jag skulle ha bakat Tigerkaka eller "Kamelbullar" till djurparksbesöket!

Hela skaran samlad vid fikabordet på Kolmården!
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar