onsdag 24 juli 2013

Kardemummabullar


Det blir många utflykter på sommaren och självklart måste man ju fika då! Resten av året fikas det också en hel del, måste jag erkänna, men då är det ofta en kopp te när jag kommit hem från jobbet. Jag dricker ju inte kaffe!! På sommaren dricker jag ytterst sällan te. Det är ett problem att hitta något annat gott att dricka till fikat på sommaren, då man ju helst vill ha något kallt att dricka. De flesta kalla drycker innehåller ju mycket socker och jag skulle helst minska ner på sockerintaget, när man dessutom ska äta en söt kaka till. Är det någon som har något förslag på något gott, törstsläckande så tar jag tacksamt emot förslag!

Idag har vi haft tjejträff vid Sofies pool. Vi är ett gäng tjejer som försöker träffas en gång i månaden för att snacka lite och äta något gott. Idag bidrog jag bidrog med kardemummabullar som lilla Jonna också godkände!.

Kardemummabullar är vanliga hederliga svenska fikabullar, men med en lite ovanlig fyllning, åtminstone för mig som mest brukar ha smör och kanel i. Först gjorde jag en vanlig bulldeg med kardemumma i självklart (och margarin, mjölk, jäst, salt, socker och vetemjöl). När degen är klar ska den stå och jäsa till dubbel storlek (ca 30 minuter). Därefter ska degen knådas och kavlas ut. Jag brukar dela degen i två delar och kavla ut dem var för sig.

Fyllningen gjorde jag genom att riva mandelmassa och blanda detta med margarin och kardemumma. Bred sedan fyllningen på degen och rulla ihop som en rulltårta. Skär i skivor och lägg i pappersformar eller på bakplåtspapper. Jag föredrar att lägga bullarna direkt på bakplåtspappret, det blir mindre skräp vid ätandet. Bullarna ska gräddas ca 10 minuter i ugnen och sedan är det bara att mumsa på nybakta bullar eller ta med dem på utflykten.

En del av de goa brudarna i tjejgänget!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar