lördag 29 juni 2013

Stenhammarskakor


Idag har jag bakat två sorters kakor, då kan jag ta semester nästa vecka! :-) Nej då, det är inget jobb för mig att baka, det är ett rent nöje!

Vi ska på utflykt med hela min familj imorgon och då behövs det en kaka i picknickkorgen och eftersom vi ska till min storasysters trakter blir det en kaka med anknytning till henne. Hon bodde förut i Stenhammar, så då bakar jag Stenhammarskakor till henne. Jag har aldrig bakat sådana kakor förut, men blir de en hit imorgon så bakar jag säkert dem flera gånger.

I dessa kakor finns det dessutom inga ägg, så de passar utmärkt att bjuda äggallergiker på. Låt bara bli att pensla kakorna med ägg. Det går bra att bara trycka dit mandlarna. Jag provade att göra så med en del av kakorna, så nu kan du, Johan också får smaka nästa helg.

Till dessa kakor behövs margarin, vetemjöl, socker, hjorthornssalt (varning för lukten), korinter och finhackad sötmandel och dessutom om man vill - ägg att pensla kakorna med. Alla ingredienserna blandas ihop till en deg. Dela degen i 6 bitar och rulla ut varje bit till fingertjocka längder. Lägg längderna på ett bakplåtspapper och platta till dem lite grann. Därefter är det valfritt om du vill pensla dem med ägg eller inte och till slut strös lite av den finhackade mandeln på. Grädda i ugnen och skär kakorna i sneda bitar när de kommit ut ur ugnen.

Jag tjuvsmakade en kaka och kan säga att den var god, men jag tror att den är godare när den fått stå ett tag, så imorgon kommer det riktiga testet.

Ha en skön helg!

 

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar