torsdag 6 juni 2013

Nötchokladrutor

 

Idag på nationaldagen bakade jag Nötchokladrutor. Det är en beställning av en kakälskare som jag titt som tätt donerar mina bakverk till. När jag fick min underbara matberedare så tackade jag alla givare med ett presentkort. Presentkortet ger ägaren rätt att göra en kakbeställning hos mig, helst ut Sju sorters kakor men det är inte ett måste. Än så länge har jag bara fått två beställningar och detta är den första som jag bakar.

Först bakar man en chokladkaka. Man blandar ihop mjöl, bakpulver, margarin, socker, ägg, kakao och vaniljsocker. Sedan står det i receptet att man ska breda ut smeten på ett bakplåtspapper och detta ska sedan placeras i en långpanna! Jag tycker att det verkar en smula virrigt så jag gjorde tvärtom. Jag placerad bakplåtspappret i långpannan och sedan bredde jag ut smeten!

Ovanpå smeten ska man strö grovt nötkärnor eller sötmandel. Klasse hade beställt Nötchokladrutor med nötkärnor. I vanliga fall brukar det stå i recepten att nötterna ska hackas, men nötterna i dagens kaka har jag skurit med kniv, annars brukar jag använda någon maskin. När jag hade strött över nötterna tryckte jag till lite grann så nötterna fastnade ordentligt i smeten.

Kakan ska stå 15 minuter i ugnen och sedan skäras medan den är varm. Det är en smula besvärligt att skära kakan eftersom det ligger nötter "i vägen" så jag skar försiktigt runt dem.

Jag har inte provsmakat kakan. Det tycker jag Klasse ska få göra först, men kakan ser fin ut.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar