måndag 10 juni 2013

Tigerkaka


Idag fick det bli ett snabbt bak. Just nu är det fullt upp på jobbet och efter jobbet kom maken och hämtade mig för vi har ett större trädgårdsprojekt på gång och behövde besöka en handelsträdgård. Självklart hittade vi lite andra växter där också, så när vi kom hem längtade jag efter att få gräva i trädgården. Jag hann precis få ner alla växterna i jorden innan det började regna. Sedan var det bara att tvätta händerna ordentligt och få bort jorden under naglarna innan jag kunde börja baka.

Vi har som sagt mycket att göra på jobbet just nu och förtjänar en kaka, så denna kaka ska mina kollegor få smaka. Det är de värda!

Tigerkaka förknippar jag mycket med jobbet. För ganska många år sedan jobbade jag i ett arbetslag som hette Tigern och då var denna kaka vår signaturkaka. Ni kommer väl ihåg "En calypso om ditt och datt och om Tigern..." Anna, Jill, Clary, Ingalill och Ing-Britt?

Numera jobbar jag i arbetslaget Papegojan och vi äter inte så mycket kakor. Finns det över huvudtaget en Papegojkaka? Det är inte för att vi inte gillar kakor, snarare för att vi inte har tid att fika numera. Men imorgon ska vi bara packa hela dagen och då behöver vi säkert en fikapaus.

Det är enkelt att baka Tigerkaka. Blanda ihop alla ingredienserna; socker, margarin, ägg, mjöl och bakpulver. Häll en tredjedel av smeten över i en egen bunke och blanda i kakao i den smeten. Blanda vaniljsocker i den stora smeten.

Smörj och bröa en avlång form. Häll hälften av den ljusa smeten i formen och häll därefter den mörka smeten över och till slut häller du resten av den ljusa smeten överst. Ta sedan en gaffel och dra igenom smeten så det blir mönster i kakan när den mörka och ljusa smeten blandas. Sedan är det bara att grädda kakan längst ner i ugnen i en timme. Låt den svalna och njut av god Tigerkaka.


 av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar