torsdag 6 juni 2013

Studentmössor

 

Detta är väl en passande tid att baka Studentmössor. Denna kaka finns dock inte med i min upplaga av Sju sorters kakor, men i min svärmors några år äldre upplaga finns den med. Denna kaka är också precis som Nötchokladrutorna en beställning av Klasse. När vi senast träffades hemma hos mina svärföräldrar lånade han svärmors kakbok och hittade två kakor som han beställde. Men kakorna är till honom själv (fast hans fru Elinor kanske också får smaka). De är alltså inte till någon studentfest.

När man ska baka dessa kakor är det bra att ha en matberedare. Det första man ska göra är nämligen att vispa ägg och socker i en halvtimme. Det är skönt att bara hälla ner ingredienserna i KitchenAiden och låta den jobba, med en elvisp blir man trött i handen och fast vid köksbänken. Nu kunde jag göra andra saker samtidigt, som att väcka maken till exempel. :-)

När jag kommit så här långt i baket slogs jag av att denna kaka lite grann påminde om makarons. När man bakar makarons ska man dock ha i mandelmjöl, men när man bakar Studentmössor använder man vanligt vetemjöl. Men båda kakorna är lite maränglika, inte någon av min makes favoritkakor. Jag tycker om makarons, de är lite knepiga att baka, men går att variera så mycket. Man kan både ha olika färger och olika smaker på fyllningen.

Det behövs bara fyra ingredienser för att baka Studentmössor; ägg, socker, mjöl och vaniljsocker. Det är enkelt, men jag tycker att det saknas något. När jag kopierade av receptet från svärmors bok glömde jag att kopiera en bild på kakorna, så när jag skulle baka idag letade jag på nätet efter bilder. Jag hittade inte någon bild på just dessa kakor, men hittade en bild på några liknande kakor. Den som bakat de kakorna hade doppat kakorna i smält choklad och satt dit en liten pärla. När jag såg de bilderna förstod jag varför de kallades Studentmössor. Jag tror annars att kakorna också skulle kunna bli goda med en fyllning mellan två kakor.

När smeten var färdigblandad klickade jag ut smeten på min makaronmatta. Kakorna blev runda och fina på den, men tyvärr har jag bara en och det skulle bli ca 80 kakor så resten av smeten klickade jag ut på vanligt bakplåtspapper. Dessa kakor rann ut mer och blev större och plattare. Kakorna ska stå två timmar i ett varmt kök innan de ska in ugnen, så det tar sin lilla stund att baka dessa kakor och ärligt talat så var är de inte värda besväret. Jag bakar hellre riktiga makarons till mig själv. Men för din skull, Klasse så bakar jag dessa!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar