torsdag 20 juni 2013

Hästskor med söm


Hurra! Nu har jag fått semester! Det har varit intensivt de senaste veckorna. Jag har jobbat långa dagar och slitit hårt, så det är faktiskt lite svårt att varva ner. Jag vaknar tidigt, mycket tidigare än jag behöver och det där med slappa i hängmatta har jag inte lyckats med än, är lite rastlös. Då är det bra att ställa sig i köket och baka lite.

Idag har jag bakat lite mer avancerade småkakor, hästskor med söm. Degen var inte så komplicerad. Det behövdes bara tre ingredienser: mandelmassa, margarin och vetemjöl. Jag började med att riva mandelmassan grovt och sedan blandade jag den med margarinet och vetemjölet. Denna deg/smet skulle sedan spritsas ut på bakplåtspapper och formas till hästskor. Min deg blev lite för fast för att jag skulle kunna spritsa den. Jag tog därför en äggvita och blandade ner i smeten och då blev den perfekt. I receptet stod det att man skulle spritsa ut den i krusiga längder, så jag använde spritstoppen som ser ut som en stjärna. Nu har jag också lärt mig att en spritstopp heter tyll. Det finns en mängd olika sorters tyllar. Jag tycker att mina kakor hade fin form, men på bilden i Sju sorters kakor hade kakorna inte samma vågiga form som mina kakor.

När kakorna svalnat var det dags att lägga på glasyren. Det är vanlig glasyr gjord av florsocker och äggvita. Sista momentet är att sätta dit sömmarna. Dessa görs av smält blockchoklad. Jag har köpt en silikonsprits som passar utmärkt för detta. Tyvärr blev jag tvungen att lämna baket en stund efter att jag lagt på den vita sockerglasyren så chokladen kom först på kakorna ett par timmar senare. Om jag hade lagt på chokladen på en gång hade den sjunkit ner i glasyren och blivit en del av den. Nu ligger chokladen som små kulor ovanpå. Jag tror att det hade blivit snyggare om chokladen varit en del av glasyren. Jag är inte någon mästare på att spritsa men idag är jag ganska nöjd med resultatet.

Kakorna ska tas med till sommarstugas och ätas på midsommar. Hoppas de blir godkända! (Maken hade dock hellre velat haft dem utan glasyr.)

Glad midsommar!


 av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar