lördag 29 juni 2013

Nötklickar


Idag är jag på besök hos mina föräldrar och självklart tog jag med några kakor. Både jag och min mamma har haft stora problem med att baka nötklickar. De vill liksom inte likna små toppar utan flyter bara ut. Vi har testat olika recept. Jag har till och med fuskat och gjort en marängsmet som jag blandat ned nötkärnorna i, men de blev ju inte alls så där sega och goda som nötklickar ska vara. Vi har provat att hacka nötkärnorna med kniv, med stavmixer, mala dem med mandelkvarn och på alla andra tänkbara sätt. Men så för några år sedan lossnade det för mig, helt plötsligt kunde jag bara baka nötklickar. Jag vet inte vad jag gjorde annorlunda, men nu blir de inte längre platta som havreflarn utan ser ut som fina små kullar. Tyvärr har min mamma fortfarande inte fått in snittsen, så därför bakar jag nötklickar till henne.

Det krävs inte många ingredienser. Nötkärnorna (Varför står det bara nötkärnor i recept? Det finns ju så många olika nötter, kan man ta vilket som helst? Jag tog hasselnötter :-) ) ska malas i en mandelkvarn. Sedan blandar man dem med socker, potatismjöl, 2 ägg och rör ihop. Därefter klickas smeten ut på ett bakplåtspapper och en nötkärna trycks ner i varje kaka. Kakorna ska bara gräddas i 8 minuter och sedan är det klara att ätas. De är godast nybakta, men går även bra att frysa in.


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar