måndag 27 maj 2013

Pepparnötter


Idag har jag bakat pepparnötter. Dessa har jag bakat tidigare under min Sju sorters kakor-period, men då hann jag inte dokumentera baket. Kakorna var goda och tog snabbt slut, men nu blir det påfyllning i kakförrådet.

Pepparnötter är enkla att baka, men det krävs att man har en välfylld kryddhylla för det ska vara kardemumma, kanel och ingefära i degen. Annars är det bara välbekanta ingredienser som margarin, socker, sirap, ägg, mjöl och bikarbonat som behövs. Tyvärr hade jag ingen bikarbonat hemma, men det går att byta ut det mot bakpulver. 1 tesked bikarbonat motsvarar 2 teskedar bakpulver. Men om man istället byter ut bakpulver mot bikarbonat är det viktigt att receptet i sig innehåller någon syrlig ingrediens, exempelvis filmjölk eller citron. 

Om man följer receptet i Sju sorters kakor och bakar en sats så ska man ha i ett halvt ägg. För att enkelt kunna dela ett ägg brukar jag knäcka det i ett glas och vispa runt det med en gaffel, då är det lättare att hälla i hälften i degen.

Gör inte för stora kakor. Jag rullade bollar stora som lite större vindruvor och då räckte degen till 36 kakor (det stod 30 st i receptet). Man måste inte ha en halv mandel i kakorna, men jag tycker att de blir finare och godare med mandel. 

Nu är det bara att hitta någon som vill smaka!


 av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar