fredag 30 juni 2017

Kokosflarn med mandel



Vi fortsätter med vår hemester här. Det visade sig nämligen att Lillprinsen fått vattkoppor så vi håller oss hemma så att vi inte smittar andra. Nu när febern gått ner är Lillprinsen relativt pigg. Hans koppor kliar och gör ont, men med lite distraktion så glömmer han bort det. 

Idag har vi jobbat i trädgården. Lillprinsen och jag planterade solroser för ett par veckor sedan. De har stått i köksfönstret och blivit långa och rangliga och har varit i stort behov av omplantering. Nu har maken byggt en ställning som kan stötta min solrosor, så idag har vi planterat ut solrosorna. Några gick av under utplanteringen, men jag hoppas verkligen att några av dem ska klara sig och bli till stora fina solrosor.

Jag hann också med lite bakning idag. Nu har jag mindre än 25 kakor kvar att baka så jag ligger i lite och passar på att baka en del nu när vi är strandsatta här hemma så att jag snart blir klar. Idag blev det ett flarn. Det finns ju många olika flarn i Sju sorters kakor, alldeles för många för min smak. I de här ska de vara kokos och flagad mandel. Jag blev tvungen googla vad flagad mandel är och det visade sig vara mandelspån vilket jag inte hade tillräckligt mycket av hemma så jag gjorde egen. Skåla, skala och skiva mandel - åh så bökigt! Vad skönt det är att kunna köpa färdig! Kakorna blev goda, men sköra så vi fick äta dem direkt från plåten för de var inte flyttbara. De var dessutom väldigt flottiga så man blev tvungen att tvätta händerna efter att man hållt i dem.

Min fina brudbukett

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar