fredag 7 juli 2017

Tårta Marie Therese



Vi har just kommit hem från Warzsawa. Vi försöker ju besöka en ny huvudstad varje år och i år fick det bli Polens huvudstad. Vi flög fram och tillbaka och det var Lillprinsens första flygtur. Han älskade det. Han gillar ju bergochdalbanor och fart och fläkt så det var inga problem att flyga med honom. Det enda svåra var att få honom att sitta still, men han fick Paw Patrolfigurer som muta och då funkade det. Vi bodde centralt i Warzsawa men det blev mycket promenerande i alla fall. Det var en trevlig stad, men nog inget resmål jag kommer att återvända till.

Ikväll hade vi tänkt fira vår fredagsgäst som fyllt år, men som vi ännu inte hunnit fira. Tyvärr fick han förhinder så vi fick äta tårta utan honom. Jag hade bakat en Marie Therese-tårta, men misslyckats med flera av momenten så det kanske var tur att födelsebarnet inte kunde komma. Jag vet inte vad jag gjorde fel, men det kändes omöjligt att få till det den här gången. Det är sällan jag misslyckas med kakor nu för tiden men denna gången misslyckades jag rejält. Först blev inte tårtbotten så hög och luftig utan ganska kompakt. Den fastnade dessutom i formen när jag skulle lägga upp den på tårtfatet så jag fick pussla ihop den. Grädden råkade jag vispa för mycket så att den började bli grynig och gelatin började stelna innan jag fick ner det i grädden så det blev gelatinklumpar. Sockerlagen som skulle hällas över bären blev för tjock första gången så jag gjorde en ny sats men den ville inte lägga sig som en snygg blank lack över bären utan det var som att hälla vatten på fett, det fastnade inte utan rann bara snabbt ner på ena sidan av bären. Nåja, jag lyckades få till något som liknade en tårta och maken tycker att den var god, men så här kan det gå till bakom kulisserna! :-)


Även Lillprinsen gillar sötsaker och han lyckades tjata till sig en glass i Warzsawa.
Vi köpte dock en i en storlek mindre.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar