torsdag 9 mars 2017

Göteborgare

 
Idag är en helt vanlig grå torsdag, finns egentligen inget att fira, men kanske just därför behöver dagen piggas upp med en kaka. Jag valde en ur bakelse-kapitlet som heter Göteborgare. Det är det svåraste jag har bakat på länge ur Sju sorters kakor. De var goda tycker jag och Lillprinsen (inte maken som inte gillar gelé/sylt på kakor) så det kan vara värt besväret, men som sagt var de är inte lättbakade och det tar en stund att baka dem!

Jag har nyligen fyllt år och bakade självklart en tårta till kalaset. Jag har länge beundrat de fina blomtårtorna som man kan göra med hjälp av russian nozzles. Jag hade tänkt testa dessa på en tårta till ett kalas i höstas, men misslyckade med smörkrämen och hade inte tid att göra om den så jag fick lösa tårtdekorationerna på annat vis. Till mitt eget kalas bestämde jag mig för att göra ett nytt försök och den här gången lyckades jag. Det var riktigt roligt att göra tårtan, men det låg mycket jobb bakom och det tog flera dagar så den liksom Göteborgarna var ett större avancerat jobb, som man inte sätter igång med när man blir lite sugen på något sött till eftermiddagsfikat!

 
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar