söndag 16 oktober 2016

Frasknyten

 

Idag har vi haft storstädning här hemma och det behövdes verkligen. Vi har slarvat med det och mest bara dragit över med dammsugaren. Idag hjälpte hela familjen till (ja, inte katterna förstås). Lillprinsen släpade fram sin dammsugare och gick efter den stora dammsugaren och sög. Han fick dammsugaren i julklapp förra året och batterina är slut sedan länge, efter ett par ilskna skrin struntade han dock i detta och dammsög på ändå. När jag sedan skulle städa toaletterna tog Lillprinsen toalettpapper och dammtorkade både toaletten och golvet. Han var en riktigt duktig liten hjälpreda.

Som belöning för allt slit gjorde jag bakelser till oss. Den här gången testade jag att göra frasknyten. Dessa är inte med i den nyaste upplagan av Sju sorters kakor och det kan jag förstå för de var inte någon höjdare. Mariabollar pratar min man fortfarande om. Det är nog hans favorit bland min Sju sorters kakor-bak. De är ju också petitchou-deg klädda med en annan deg, i det fallet är det mördeg. När man gör frasknyten tar man och lägger en klick petitchou-deg på smördeg som man sedan viker upp. Smördegen gör bakelserna väldigt smuliga, de rekommenderas att äta över ett fat och de är i stort sett sockerfria. Den goda smaken får de av fyllningen som du pressar in i dem. Enligt receptet ska det vara en citronkräm blandad med vispad grädde. Vi är inte så förtjusta i citronkakor här hemma så jag gjorde även en fyllning med vispgrädde blandat med Nutella. Det hjälpte lite grann, men jag kommer troligtvis inte göra dessa någon mer gång. Lillprinsen fick dock sin utan fyllning och han tyckte att den var helt okej!



Av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar