söndag 11 september 2016

Schwarzwaldstårta

 

Nu har jag bakat 200 kakor ur Sju sorters kakor! Det är jubileum alltså! Då passar alltså bra att fira med en tårta. Igår var vi ute i skogen, inte Schwarzwald, vår skog var betydligt grönare! :-) Det var så härligt väder igår så vi ville utnyttja tillfället till att göra en utflykt. Vi har dock planerat en lite större utflykt om två veckor och behöver spara till den, så det fick bli en gratis utflykt igår! Det finns mycket vacker natur häromkring men den här gången beslutade vi oss för att besöka en storskog med spångar. Vi har faktiskt än så länge inte varit så mycket på skogspromenader med Lillprinsen och han var överförtjust. Han knatade på och sprang nästan längs stigarna. På ett ställe där det var som tätast brakade det till i skogen bredvid stigen och vi hörde hur något klampade iväg, tyvärr var sikten obefintlig så vi såg inte vad det var, men jag skulle gissa på en älg! Det hade varit en upplevelse för Lillprinsen att fått sett den.

Idag har vädret varit omväxlande. På förmiddagen när jag och Lillprinsen var iväg och köpte vispgrädde så var det härligt, sol och varmt, men mitt på dagen drog molnen in och det såg ut att bli regn. Då passade jag på att baka. Men på kvällen klarnade det upp igen och vi gick ut och lekte (i minst 4 lekparker).

Schwarzwaldtårtan var inte så svår att baka och tog heller inte så lång tid att göra. Det som var besvärligast var att gnugga av skalet på hasselnötterna efter att de rostats. Men schwarzwaldstårta är inte riktigt min grej. Bottnarna var goda, men att bara ha grädde (visserligen smaksatt med hasselnötter och vaniljsocker) gör den lite tråkig. Jag piffade därför upp den lite med jordgubbar ovanpå eftersom jag hittade några på extrapris och det gjorde verkligen susen. Men till mitt kalas blir det inte schwarzwaldstårta!

 
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar