lördag 17 september 2016

Kalaskakor


Sensommarvärmen hänger sig fortfarande kvar här, härligt! Trots att vi befinner oss i mitten av september gick vi i kortärmat och shorts även idag. Det är bara att njuta så länge vi får ha kvar värmen!

Lillprinsen och jag har dock stått i värmen i köket idag. Hans fascination för att få diska har börjat övergå i en önskan efter att få hjälpa till när jag står vid bakbordet, han är sin mors son. Så när jag ska baka springer han och hämtar sin kavel och släpar fram pallen till diskbänken. Han kavlar ihärdigt en stund innan han börjar smaka på degen och snart han glömt kaveln och har hela ansiktet fullt med mjöl och deg och ett lyckligt leende!

Idag var det extra god deg för vi bakade kalaskakor som är en variant av jitterbuggare, fast istället för marängsmet är det mandelmassa som fyllning. Kakorna blev goda (fast jag tror nog att jag föredrar jitterbuggare) och jag lyckades med mördegen för de var väldigt lättgjorda.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar