söndag 4 september 2016

Kransekager

 
I helgen har sommaren kommit tillbaka lite grann, det har varit fint väder, men vi har nog mer njutit av att vara lediga än av det fina vädret. Vi har passat på och fått lite gjort. Jag har bland annat gjort en välbehövlig städning/rensning av min garderob. Jag är en sån som har favoritkläder som jag mest går omkring, resten av kläderna blir bara kvar i garderoben, så ibland rensar jag ut där. Kläder som bara ligger där och tar plats har det bättre hos någon annan där de kommer till användning..

Jag dock hunnit med att baka också. Den här gången blev det en kaka som jag förknippar med min barndom. Ja, med fester i Danmark! När det var stort släktkalas var det nästan alltid kransekager till kaffet. Var det ett riktigt högtidligt tillfälle var det till och med ett kransehorn! Då är kakorna formade till ringar som är ihopsatta till ett horn. Det hade varit kul att testa att göra ett sådant, men då skulle det gå åt mycket mer mandelmassa!

Det här var inte första gången jag bakade kransekager, men första gången under projekttiden. Kakorna är goda, men söta så det krävs en kopp kaffe (eller i mitt fall en kaffedrink) för att balansera upp det!


Vår puppa har också kläckts i helgen och ut kom en vacker tistelfjäril som nu blivit utsläppt i trädgården!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar