onsdag 5 augusti 2015

Zuleikatårta


Idag är det makens födelsedag! Hipp, hipp, hurra! Han fick ju ingen tårta i lördags (jo, han fick äta tårta, men han fick ingen tårta tillägnad sig), så idag har jag bakat tårta till honom (svärföräldrarna & mig :-) ). Denna gång blev det dock ingen avstickare från det stora Projektet utan en tårta från Sju sorters kakor - en Zuleikatårta. Den var väldigt lättbakad och väldigt god (tycker jag men tyvärr inte maken. Han kunde inte sätta fingret på vad det var han inte tyckte om, men något störde honom! :-( )

Botten gjorde jag av mandelmjöl (i receptet stod det skållade, skalade och malda mandlar, men eftersom jag hade mandelmjöl hemma valde jag att spara lite tid och ta det färdig malda mjölet), hårt vispade äggvitor och florsocker.

Krämen ovanpå gjordes av äggulor, grädde, socker och smör. Alla ingredienser skulle sjuda tillsammans tills man fick en tjock kräm. I receptet fanns det två alternativ: antingen hällde man i all grädde på en gång eller så hällde man i hälften av grädde och sedan vispade man resten av grädden och blandade den med resten av krämen när den svalnat. Jag valde det andra alternativet, tyckte att det verkade godare med en fluffigare konsistens. Ovanpå krämen strödde jag sedan lite rostade mandelspån. Som sagt var en mumsig tårta! :-)

Maken som ung!

av Heidi



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar