söndag 9 augusti 2015

Mellanmålsbullar

 

Imorgon börjar jag jobba igen! Efter att gått hemma i 14 månader är det dags att gå till jobbet igen, känns pirrigt! Jag är lite nervös för om jag kommer ihåg allt, det är mycket att hålla i huvudet. Jag är orolig för att jag inte ska hinna med, både på jobbet och hemma, att jag ska känna mig otillräcklig. Att vara borta från Lillprinsen känns faktiskt inte som det största bekymret så här i börjar. Jag litar helt på att maken kommer att ta hand om honom på bästa sätt. Det är faktiskt skönt att få lite "semester" från hans hyss (och hushållsarbetet) och få lov att åstadkomma något annat. Så småningom när nyhetens behag har gått över kommer jag säkert att vara ledsen över att jag missar i Lillprinsens liv, missar att få vara med när han gör saker för första gången! Men vi har verkligen njutit och gjort saker tillsammans mina sista lediga dagar! I fredags tog maken med oss på en hemlig resa. Vi har tidigare haft det som tradition att maken hittat på en hemlig resa min första semesterdag, men i år fick jag ju aldrig semester. Det var en härlig dag, vädret var fint. Vi badade, åt och drack gott och hade det underbart. Idag har vi firat Lillprinsen (det är ju faktiskt hans födelsedag) och sedan när svärföräldrarna åkt hem åkte vi iväg och tog en kvällspromenad vid vattnet i sommarvärmen och bara njöt. Det har blivit mycket energipåfyllning de här dagarna och det behövs verkligen för de två första veckorna kommer jag att jobba heltid och det brukar bli mer än 100 %.

Jag har laddat upp med hemmagjorda energy bars som jag tänkte ta med de jobbet när orken tryter. Jag har inte testat receptet förut och vet inte om jag kommer att använda det igen, smaken var väl inte någon sensation och konsistensen blev lite åt gummimatta, men jag doppade dem i choklad och då blev de helt okej.

Imorse innan vi grattade Lillprinsen passade jag också på att baka mellanmålsbullar. De tänkte jag ta och äta när jag kommer  hem från jobbet. Vi äter lunch tidigt i skolan så jag kommer nog vara hungrig när jag kommer hem från jobbet och vi äter först kvällsmat när han gått och lagt sig, så jag behöver ett mellanmål så att jag klarar mig till dess.

Bullarna var lätta att baka och smakade gott. De innehåller keso vilket gör dem saftig. Det skulle bli 24 bullar. Jag vägde min deg och delade vikten på 24, då skulle varje bulle väga 36,5 g men det skulle väldigt små bullar även om de skulle jäsa lite till, så jag gjordelite större bullar och fick  inte ut lika många bullar, så här i efter hand hade jag nog gjort bullarna ännu större och tryckt till dem lite så att de blev lite plattare, men de blir säkert uppätna ändå!


 
Mina energy bars!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar