söndag 16 augusti 2015

Anisbröd


Igår hade vi en underbar dag! Vi (maken, Lillprinsen, jag och svärföräldrarna) åkte till Femöre utanför Oxelösund. Vi tog inte med några egna bakverk utan åkte till Skärgårdsvåfflan som serverade både goda matvåfflor och efterrättsvåfflor och vi passade på att smaka på båda. Det var mycket folk där, men vi lyckats få en bord och kunde både njuta av en vackra vyn och god mat. Sedan åkte vi vidare till Femöre naturreservat där det även ligger ett gammalt fort, dock mest under jord. Jag tittade dock mer på naturen än fortet och dess lämningar. Det är en underbar plats, rundade klippor och havet! Jag bara njöt och fyllde på ny energi!

Idag vaknade jag tidigt (igår somnade jag medan jag nattade Lillprinsen), men fylld av energi så jag steg upp och fick mycket gjort innan Lillprinsen och maken vaknade. Jag gjorde dock alla sysslor med ett leende på läpparna även de tråkiga som att rensa ogräs mellan plattorna.

Jag passade också på att baka lite. Jag trodde att jag var klar med den friterade delen av Sju sorters kakor men det visades sig att jag hade en kaka kvar, anisbröd. Dessa kallas även pitepojkar och äts traditionellt i Norrbotten till jul. De var mycket goda, dock inte särskilt stark anissmak. Det var inte så svårt att göra så chansen är stor att jag bakar dem igen!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar