lördag 29 augusti 2015

Syltrutor


Suck, nu har vår spis börjat krångla! Så här dags förra året gick vår diskmaskin sönder vilket ledde till att vi blev tvungna att köpa en ny. Jag skulle helst vilja slippa att köpa ny spis just nu. Men en av spisplattorna, en av de stora, har lagt av och ugnen fungerar inte som den ska. Här om dagen utlöste den jordfelsbrytaren och efter det gick det inte att få upp värmen till mer än 60 grader. Nu har elektrikern i släkten tagit en titt på den och det går att använda den till viss del. Plattan fungerar fortfarande inte och inte heller sidovärmen i ugnen, men med hjälp att grillen och värmefläktarna så går det att få upp temperaturen skapligt.

Jag vet inte riktigt om det går att baka i ugnen, men jag tänkte testa idag. Jag chansade med en kaka som inte gör något om den misslyckas. Varken maken eller jag är särskilt förtjusta i lingonsylt, så att chansen att vi ska tycka om syltrutor är inte så stor. Först gör man själva kakan (av vetemjöl, socker, smör, bakpulver och ägg), trycker ut den i en form och brer lingonsylt på och till slut häller man på strösslet (havregryn, smör, socker och vaniljsocker) ovanpå. Sedan kom vi till ugnsmomentet. Det var  faktiskt inga problem att få upp temperaturen till 200 grader så jag satte in kakan, men när jag skulle ta ut kakan upptäckte jag att någon (Lillprinsen) hade sänk temperaturen till 120 grader, så jag lät kakan stå kvar i ugnen och höjde temperaturen igen. Men tyvärr när jag tittade till kakan igen hade den börjat svartna! Jag lyckade skära ut en ruta där det bara fanns ytterst lite svart och provsmakade den. Själva kakan var väldigt god, även strösslet men lingonsylten förstörde helhets intrycket. Jag skulle gärna testa kakan med någon annan sylt, t.ex. blåbärssylt!

Det ocensurerade slutresultatet!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar