söndag 23 augusti 2015

Mormors syltkakor


Det har varit två hektiska veckor. Det är alltid som mest att göra i början på en termin när allt skoljobb ska startas upp. Det är mycket möten och inte mycket planeringstid och man har inte startat upp några arbetsområden så man har inget att falla tillbaka på när planeringstiden uteblir. Nu är det i alla fall helg och jag är ledig, maken jobbar dock. Jag och Lillprinsen har myst. Det är härligt att få två hela dagar tillsammans efter att varit tvungen att gå ifrån honom en hel arbetsvecka. Jag tar visserligen upp honom varje morgon och byter om från pyjamas till vanliga kläder och ger honom frukost innan jag går till jobbet. Sedan ger jag honom kvällsmat när jag kommer hem och nattar honom, så vi hinner ses på vardagarna också!

Nu när jag jobbar igen får vi se om jag tar en bakdag i veckan igen. Den här veckan blev det i alla fall ett söndagsbak. Jag bestämde mig för att göra mormors syltkakor men gjorde bara en halv sats, tyvärr trodde jag inte att den här kakan skulle bli någon större succé här hemma och det kändes onödigt att slänga en hel sats kakor.

Kakor var lätta att baka och inga krångliga ingredienser. Det enda problemet var att när man bakar den övre kakan så skulle man göra ett mönster med ett krusbären. Jag har inget krusjärn! Jag använde samma runda form som till den undre kakan och sedan gjorde jag ett hål mitt på kakan med hjälp av spetsen på en sprits. Sedan lade jag ihop bottenkakan med den övre och klickade sylt i hålet. Det blev inget tjusigt mönster på kakan, men tyvärr hade mönstret ändå inte gjort kakan godare!

Nu till något godare! Just nu mognar mina tomater så jag har massvis med körsbärstomater. Maken bad mig göra soltorkade tomater så det har jag också passat på att göra idag. Mycket gott och användbart!

Dags att stoppa in tomaterna i ugnen!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar