måndag 9 februari 2015

Mandelmuffins


 Idag ligger jag på soffan och tycker synd om mig själv, har just kräkts - blä! Jag hade hellre blivit förkyld som resten av familjen! Magsjuka är en av de tråkigaste sjukdomar som finns. Lillprinsen ligger på golvet och "kryper" baklänges. Han är dock pigg och glad trots sin snoriga näsa. Maken ligger dock inte ner (just nu). Han får för första gången vabba idag och ta hand om oss sjuklingar. Han har också varit förkyld, men är på bättringsvägen. Så idag är det definitivt sjukstuga här!

Igår tyckte jag synd om maken som var tvungen att jobba trots att han inte mådde bra så jag erbjöd mig att baka något till honom. Han fick själv välja något ur "Sju sorters kakor" och han valde mandelmuffins. Jag ska kanske poängtera att min magsjuka inte är smittosam, utan mer beror på att jag äter starka mediciner och sedan blev jag först dålig i natt (och maken har inte känt några symptom fastän han ätit av muffinsen).

Smeten görs av bland annat mandelmassa och detta gör muffinsen supersöta. Det fanns inget som balanserade upp det söta så de blev lite för sötsliskiga för min smak, tänka sig jag kan också tycka att något är för sött. Tur att jag bara bakade en liten sats - det blev bara 6 muffins! Anledningen till att det bara blev så få beror på att jag passade på att experimentera lite. Jag vet inte om det syns på bilden, men det ska vara ett rött hjärta mitt i muffinsen. Jag delade smeten i två delar och färgade hälften röd och gräddade den snabbt i en avlång kakform. Sedan tryckte jag ut hjärtan med pepparkaksformar. Därefter hällde jag lite av den ofärgade smeten i muffinsformarna och tryckte fast de röda hjärtana i detta och fyllde på med resten av smeten och voila - ett någorlunda snyggt hjärta mitt i muffinsen. Jag får nog träna lite mer på det!

Om ni undrar vad det bruna ovanpå muffinsen är så skulle man riva choklad och strö ovanpå muffinsen direkt när de kommit ut ur ugnen, lite onödigt på dessa sötsliskiga muffins, men kan nog passa på några andra muffins. Som ni nog förstått nu var inte detta recept en hit enligt mig. Jag kommer säkerligen aldrig att baka dessa igen!

 Vår fina Pelle sitter och längtar efter att få komma ut och leka lite!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar