tisdag 17 februari 2015

Storsemla


I dag är det fettisdag - har ni ätit någon semla idag? Jag har redan tappat räkningen på hur många semlor jag har ätit i år. Både jag och maken gillar semlor så vi brukar passa på att äta semlor när de finns tillgängliga. Tja, vi skulle nog aldrig köpa före nyår och inte så många efter själva fettisdagen. Har ni testat någon av de nya semmelvarianterna? Det känns som om konditorerna verkligen har tagit chansen att utveckla semlan i år. Jag har sett semmelwraps, korvbrödssemlor, semmeltiramisu och sen de mer vanliga som wienersemlor, vaniljsemlor och semmeltårtor. Jag känner mig inte ett dugg intresserad av att testa de nya varianterna, men wienersemlor tycker jag om. De är så mycket lättare än de med vanlig ”bulle” och känns inte lika mäktiga. Vaniljsemlor har jag ätit, men är inte så förtjust. Då äter jag hellre en riktig vaniljbulle. Wienersemla eller riktiga semlor annars får det vara!!

Förrförra året bakade jag vanliga semlor och i Sju sorters kakor finns bara två sorters semlor så i år blev det storsemlor! Det är samma recept som till vanliga semlor. Man gör bara två stoooora semlor istället för många små. Sen ska de vara i ugnen lite längre och inte att glömma (men det missade jag) eftersom de ska vara längre i ugnen ska temperaturen vara lägre. Mina bullar blev ganska mörka, tura att de skulle pudras med florsocker!

Vi åt av den ena storsemlan idag. Vi var sex personer och det blev ungefär en tredjedel över, så den var stoor. Semlan smakade bra och det är en kul idé att kunna bjuda på semmeltårta t.ex om något ska firas runt fettidagen!

Den fina lykta fick jag idag av makens morfar, som var en av dem som fick smaka på semlan. Gulligt!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar