onsdag 25 februari 2015

Kokoskakor


På lördag är det dags för ett litet födelsedagskalas här hemma. Det är faktiskt jag som fyller år! Självklart ska det bjudas på kakor. Jag läste om en äldre dam som till sitt kalas hade bakat lika många olika sorters  kakor som de år hon fyllde och det var ett väldigt stort antal kakor. Jag tänker inte säga hur många år jag fyller, men maken tycker att när jag fyller jämnt nästa år så ska jag baka 40 olika sorter till det kalas. :-)

Idag bakade jag i alla fall kokoskakor (inte att blanda ihop med kokoskaka som också finns med i Sju sorters kakor). Jag brukar nog kalla dessa kakor för kokostoppar, men den här gången blev de inte så toppiga så kokoskakor är ett bättre namn. Jag bakade också en omgång sockerfria kokoskakor (jag bytte bara ut sockret mot Hermesetas lättströ) och dessa blev mycket mer toppiga, kanske för att jag inte hade lika bråttom då utan jag lät smeten stå och svälla en längre stund innan jag klickade ut den på plåten.

Maken som är ett stort fan av kokos fick provsmaka bägge sorterna och han tyckte inte att det var någon skillnad på smaken, båda var helt klart godkända!


Glöm inte bort att njuta av tulpanerna just nu. 
De är en härlig påminnelse om att våren snart är här!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar