söndag 25 januari 2015

Californiakakor


Idag kände jag för att baka lite. Nu när julen (vågar knappt säga det men jag har redan köpt tre julklappar till nästa jul) och barnvälsignelsen är över har jag inte längre några nya projekt att ta itu med (någon som har något förslag?) så jag känner mig lite rastlös. Visserligen tar lillprinsen mycket tid i anspråk, men det känns inte som jag åstadkommer något genom att "bara" ta hand om honom (och hushållet), så då tar jag och bakar lite!

Kakorna heter Califoniakakor och påminner lite om maränger, men innehåller farinsocker (och hasselnötter) istället för vanligt strösocker. När jag var liten gillade jag inte alls farinsocker. Det var jätteäckligt tyckte jag. I Danmark fick vi ofta ymer (påminner lite om filmjölk) med smulor av rågbröd blandat med farinsocker ovanpå. Ymer var gott, men inte strösslet. Nu för tiden har jag dock inga problem med farinsocker! Skulle gärna äta ymer med farinsocker-strössel till frukost om det bara gick att få tag på här i Sverige.

Jag har faktiskt varit i Kalifornien, men åt inga Califoniakakor där. Däremot åt jag riktiga amerikanska donuts, vilket på den tiden (2007) inte var så vanliga här i Sverige. Jag gjorde ganska många utlandsresor innan jag gifte mig. Att resa till USA hade aldrig varit en dröm hos mig, men var en väldigt häftig upplevelse. Tack för att du drog med mig på den resan, Helena! :-)
Det har blivit mycket färre resor på senare år, dels p.g.a. ändrad ekonomi, men också p.g.a. prioriteringar. Vi skulle säkert kunna bo billigare, men just nu föredrar vi att bo här. Jämfört med att spara pengar på billigare boende så tycker jag att ett helt års trivsel hemma är bättre än någon veckas utlandsvistelse, men förhoppningsvis finns det möjlighet till fler resor i framtiden!

Maken åt faktiskt två Californiakakor till fikat trots att han inte gillar maränger. Det är väl ett godkänt betyg om något!

Jag i Kalifornien vid ett av de fantastiska och gigantiska redwood-träden!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar