söndag 4 januari 2015

Spetskaka

 

Just nu sitter jag i soffan med en trött lillprins sovandes på mitt bröst. Han är lite kinkig ikväll, kan vara en förkylning på gång. Detta gör dock att det är lite svårt för mig att skriva på datorn, så idag testar jag att blogga på mobilen, inte helt enkelt. Är det något konstigt med detta inlägg så beror det på detta. Jag har inte listat ut hur jag ska lägga in bilder så det får jag göra i efterhand!

Det är ett tag sedan jag senast skrev något här. Vi har haft fullt upp med julen, dess förberedelser och firande. Lillprinsen har blivit mycket bortskämd, både med julklappar och uppmärksamhet. Han har också utvecklats mycket, numera rullar han smidigt från rygg till mage (går inte att lämna honom ensam, man vet aldrig vart han rullar iväg - idag var han på väg in under soffan). Det går inte lika lätt att rulla tillbaks igen till rygg, men det dröjer inte länge!

Jag passade på att sätta honom i babysittern en liten stund idag medan jag bakade. Det har inte blivit så mycket bakande på sistone, men idag kände jag för att baka lite. Det blev en enkel, snabbakad kaka - en spetskaka, vilket är en vanlig sockerkaka som man häller en glasyr gjord av smör, socker och grädde på och ställer tillbaka in i ugnen en stund så att det bildas ett spetsmönster på. God, men inget speciellt.

Jag har inte hunnit sammanfattat förra årets (2014) bakande tidigare. Jag bakade inte så mycket de första månaderna, men var desto flitigare i september och oktober. Men ingen av kakorna var en wow-upplevelse tycker varken jag eller maken. Godast var Sarah Bernardt-bakelserna, ingen större överraskning. Jag hoppas på fler godsaker i år!


Kram Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar