tisdag 6 januari 2015

Arraksrullar - dammsugare

 

Idag har jag bakat en av mina favoritkakor! Jag köper gärna dessa, men har aldrig testat att baka dem. I Sju sorters kakor står de under rubriken arraksrullar, jag kallar dem dock för dammsugare. De var inte så svåra att göra så det gör jag gärna igen.

Dessa kakor ska ätas på Lillprinsens barnvälsignelse där temat är blått, så därför blev det blå och inte gröna dammsugare denna gång. På barnvälsignelsen kommer också tre nära och kära med diabetes så därför har jag även bakat en omgång sockerfria dammsugare. Receptet hittade jag på Marja Folckes blogg Baka sockerfritt. De smakade i stort sett som vanliga dammsugare. Det enda besvärliga var kladdet med dadlarna. Jag trodde att de var kärnfria, men det var de inte. Jag mosade dem med stavmixern när jag körde på någon hårt och det var kladdigt att leta reda på kärnorna och sedan få loss dadelsmeten från stavmixern, men resten av baket gick problemfritt.

Dammsugare med dadlar – 6 stycken 

Chokladdegen:
80 gram dadlar
½ dl mandelmjöl
½ dl riven kokos
1 msk kakao
2 krm arraksarom 
20 gram smör


Mandelmassa:
2 ½ msk äggvita
2 dl mandelmjöl
2 tsk fiberhusk
2 1/2 msk sötströ
några droppar bittermandelarom

Dekoration:
50 gram choklad
Chokladdegen
Blanda alla ingredienser till degen och forma sex små längder utav den. Tillsätt vatten/mer kaffe om du vill ha en lösare smet. Tänkt på att degen stelnar vid kyla, så låt gärna degen stå kallt ett tag

Mandelmassa
Blanda ingredienserna till mandelmassan, låt stå kallt i ca 10 minuter. Lägg därefter degen mellan två bitar bakplåtspapper och kavla ut till en avlång fyrkant, ta bort det översta pappret. Klä försiktigt de små chokladlängderna med massan. Hjälp gärna till med bakplåtspappret mandelmassan är utkavlad på, då massan kan gå sönder om du med fingrarna drar upp massan på längderna. 
Smält chokladen och doppa chokladen på dammsugarnas kanter! Låt stelna.

Dammsugaren till vänster är den sockerfria!
Den blev betydligt snyggare.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar