torsdag 15 januari 2015

Enkla wienerbröd


Idag har jag fortsatt mitt bak till Lillprinsens barnvälsignelse och det är faktiskt sista baket sedan borde jag vara klar. Det har blivit fyra olika sorters kakor (och av varje sort finns det både en sockerfri variant och en vanlig). Alla kakor är dock inte blåa! :-)

Lillprinsen var så nöjd med att sitta i babysittern idag så jag kunde baka i lugn och ro och utan att behöva stressa. Det är synd att han inte får smaka på några av kakorna. Han har dock börjat få smakportioner. Jag har provat att göra egen puré men det var inte någon större hit. När vi bjuder på mat ur köpeburkarna gapar han dock stort, även om han inte riktigt vet vad han ska göra med maten när han väl fått den i munnen. En liten del sväljs, men det mesta kommer ut igen. Idag har han fått morotspuré att äta och det tyckte han om. Vi får helt enkelt ge honom en god puré på söndag!

Igår bakade jag sockerfria bullar, vilka är väldigt goda så dem är vi själva gärna fast vi inte är diabetiker. De sockerfria bullarna påminner väldigt mycket om dagens bak, enkla wienerbröd. Det är dock inte så mycket socker i degen till wienerbröden, bara 2 msk socker i en sats på 20 bullar. 

Det är en lite annorlunda deg jämfört med vanliga wienerbröd, då man packar in margarinet i degen och sedan kavlar ut det. I de enkla bullarna börjar man med att knåda in margarinet i mjölet. Sedan blandar man de våta ingredienserna för sig, innan man arbetar ihop alla ingredienserna till en deg.

Fyllningen till bullarna består av smör, florsocker och kardemumma. Sedan ska det vara penslat ägg och mandelspån på bullarna, men jag skippade mandelspånen eftersom jag tänkt ha glasyr på bullarna. Glasyren blev förresten lite mörk på bilden, jag vill ha ljusblå glasyr!

Jag har förresten hittat ett recept på sockerfri glasyr på Tasty healths blogg, så det blir glasyr på alla bullar. Sockerfri glasyr består av:
4 msk Sukrin melis
några droppar ättiksprit
1 tsk Philadelphiaost 
vatten till önska konsistens (börja med 2-3 tsk)

Bullarna blev väldigt goda!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar