torsdag 22 januari 2015

Berlinerskorpor


Det blev en mycket trevlig dag i söndags. Lillprinsen tyckte att det var roligt med alla människor och njöt av att vara i centrum! Jag tror att gästerna gillade fikat. Förutom mina kakor hade vi också beställt en tårta av vår gode vän, Frida. Hon gör underbara tårtor. Titta gärna in på hennes blogg. De är både vackra och goda. Vi hade beställt en gullig, ljusblå tårta med lillprinsens namn. Dekorationer och fyllning fick hon fria händer att välja. Det blev en mycket god tårta med chokladmousse och körsbär, mumsigt!

Vi fick en hel del kakor över, för självklart hade jag bakat lite extra, man vill ju inte råka ut för att det inte räcker. Jag behöver alltså egentligen inte mer kakor i frysen, men om jag inte bakar så blir det ju inget inlägg i bloggen! :-)

Innan jag började med detta projekt trodde jag att kapitlet om skorpor skulle bli det tråkigaste i Sju sorters kakor, men så har det definitivt inte blivit, snarare tvärtom. I detta kapitlet har jag dessutom hittat en av bokens godaste kakor, Margaretas kryddskorpor. Dagens bak är det näst godaste jag bakat i år (det går inte att slå dammsugare).

Berlinerskorpor påminner lite om biscotti och det är ju riktigt goda kakor det. Det krävs inte många ingredienser för att baka Berlinerskorpor och det går rätt snart. Jag lät dem inte torka särskilt länge i ugnen, ca 40 minuter och då blev de torra men inte stenhårda. Jag tror att de kommer att gå åt rätt så snabbt (risken finns väl att det bara blir jag som äter upp dem, inte för att maken inte tyckte om dem, utan för att jag gillade dem!)


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar