tisdag 3 september 2013

Polynéer


Jag har inte riktigt fått ordning på rutinerna efter semestern ännu. Mina joggingrundor sker väldigt sporadiskt. Det är lättast att få tid och ork till dem på helgerna, fortfarande är det lördag morgon som passar mig bäst. Men idag är första kvällen som jag gett mig iväg ut efter jobbet. Det blev dock lite mörkt i spåret, så jag funderade på om jag skulle plocka fram pannlampan. Jag skulle hellre vilja springa på morgonen, men det är svårt att hinna med. Då måste jag gå upp tidigare, vet inte om jag orkar det även om jag är morgonpigg av mig!

Jag har heller inte fått ordning på bakrutinerna ännu. Igår var maken hemma när jag sent omsider kom från jobbet och jag ville gärna hinna umgås med honom innan han skulle iväg till orkesterövning, för när han kommer hem därifrån är jag redo för sängen. När maken sedan åkte hade jag försjunkit in i en bok och hade svårt att sluta läsa. Jag läste helt enkelt tills boken var slut och då var det lite försent att börja baka.

Men ikväll hade jag en massa energi när jag kom hem efter jobbet, så jag plockade fram Sju sorters kakor och bläddrade fram till Polynéerna. Dessa kakor kallas även för Kejsarkronor. Jag har tittat på dem tidigare, men inte kunnat för att jag saknade formar, men nu har Jenny varit så snäll och lånat ut formar till mig. De fungerade utmärkt, tack Jenny!

Jag började dagens bak med att göra själva degen. Den gjordes genom att blanda vetemjöl, margarin, socker och ett litet ägg. Det var tur det för jag hade bara små ägg hemma. Jag köpte ägg på extrapris och när jag öppnade förpackningen hemma upptäckte jag att äggen var pyttesmå, typiskt! När degen var klar fick den vila i kylskåpet medan jag gjorde i ordning fyllningen. Till fyllningen behövdes malda nötkärnor så det var bara att plocka fram mandelkvarnen igen. De malda nötkärnorna blandade jag med florsocker och äggvitor.

Sedan plockades degen fram igen. Jag kavlade ut degen, inte alltför tunt. Därefter skar jag ut rundlar som jag tryckte ner i de smorda formarna. Formarna fylldes sedan med fyllningen och av degen som blivit skar jag smala remsor som jag lade som ett kryss över kakorna. Sedan var det bara att stoppa in kakorna i ugnen. De skulle gräddas i nedre delen av ugnen i 175 grader i 10 minuter, men efter den tiden såg de fortfarande ogräddade ut så jag lät dem stå i fem minuter till utan synbart skillnad. Då höjde jag temperaturen och så satte jag plåten i mitten av ugnen några minuter snart hade kakorna fått fin färg.

När jag tagit ut kakorna ur ugnen lossade jag försiktigt ur formarna. Sedan fick de svalna en stund innan det var dags för provsmakning. Kakorna var goda! De rekommenderas även om de är lite pilliga att göra.


Maja och Pelle spanar in mandelkvarnen.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar