söndag 25 augusti 2013

Muskotsnitt


I helgen har jag firat min far som fyllt 70 år. Det en riktigt trevlig fest. Eftersom största delen av vår släkt bor i Danmark träffar jag dem inte så ofta, men nu hade pappas tre systrar med sina respektive kommit till Sverige, dessutom kom även vår "svenska" kusiner. De har jag nog inte träffat sedan det senast var en stor fest. Det blir lätt så när alla skaffar familj och

Till pappas fest hade jag i alla fall bakat Mandelfrestelser, ingen kaka från Sju sorters kakor, men en mycket god kaka. Receptet har jag fått av en av mammas och pappas gamla vänner, jag minns att hon alltid bakade dem när jag var liten. Jag kanske ska lägga upp receptet här någon gång i framtiden. Kakorna som jag bakade till pappas fest gick snabbt åt.

Idag tänkte jag i alla fall baka något annat. Jag kommer säkert ha fullt upp i veckan som kommer och inte att ha så mycket tid över till bakning, så jag passar på nu när maken är iväg och jobbar och jag är ledig från jobbet eftersom det är söndag.

Jag har ett tag varit sugen på att testa att baka Muskotsnittar. De ser ut att påminna om hästskor och kolakakor och de är ju verkligen goda. Jag hade redan köpt hem muskotnötter så att de skulle finnas hemma när anda skulle falla på. Jag är däremot inte van vid att baka med muskotnöt. I receptet stod det att det skulle vara riven muskotnöt, så jag körde en muskotnöt i mandelkvarnen. Det blev mycket mer än den halva tesked som behövde, men jag tror att konsistensen blev den rätta.

Muskotsnittar var inte särskilt svåra att baka. Jag började med att röra ihop margarin, socker, kanel och muskotnöten. När det blivit till en slät smet rörde jag ner 5 dl mjöl, men det blev en väldigt mjuk och lite kladdig deg, så jag blev lite fundersam om jag verkligen tagit rätt mängd. Jag tittade i receptet igen och så att jag gjort rätt.

Jag delade degen i fyra bitar och rulla ut varje bit till en lång rulle, lika lång som en bakplåt. När jag lagt rullen på ett bakplåtspapper plattade jag till den först med min hand och sedan med en gaffel. Sedan var det bara att stoppa in plåten i ugnen. I receptet stod det att kakorna skulle vara inne i ugnen i 20 minuter, men efter den tiden hade mina kakor fortfarande inte fått så mycket färg och såg inte riktigt färdiggräddade ut, så de fick vara inne åtta minuter extra. Min ugn är inte så bred, så jag tror att rullarna inte blev tillräckligt utplattade och lite för tjocka, därför behövde de lite extra gräddning. När jag tagit plåten skar jag längderna i sneda kakor. Trots tjockleken blev kakorna goda och knappriga när de kallnat.

Kakorna gick mycket snabbt att baka och var goda, så dessa rekommenderar jag gärna!

En muskotnöt!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar