måndag 16 september 2013

Banankaka


Idag är första gången som jag känt att nu är hösten på väg. Vi har haft en underbar och lång sommar, men idag var det kyligt, mulet och jag såg flera röda asplöv! Nu får man dra på raggsockorna och krypa upp i soffan med en kopp te och tända en massa levande ljus. Den är inte så dum den här tiden ändå, var tid har sin charm!

Till teet kan det dock vara gott med en kaka. Igår morse lyssnade jag på radion (jag brukar lyssna på Zimmergren och Tengby på söndagsmorgnarna) och där pratade de om banankaka och då blev jag sugen på det, så idag bakar jag banankaka.

Det är ganska enkelt att baka banankaka. Först vispade jag ihop margarin och socker. Sedan blandade jag mjöl, bikarbonat, ingefära och kanel ner i smeten. Därefter mosade jag två bananer som också åkte ner i smeten och till slut hällde jag ner kallt kaffe och rörde om. Sedan var  det bara att hälla ner smeten i en smord form och ställa in formen i ugnen. En timme i 175 grader ska det vara.

Sedan är det bara att provsmaka. Det är gott (om man gillar banan :-) ) !


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar