lördag 7 september 2013

Ians sockerkransar


Det var en underbar morgon idag! Jag är för det mesta morgonpigg och vaknar ofta tidigt. Idag vaknade jag halv sju och eftersom det är lördag försökte jag somna om, men lyckades inte så klockan 7 gick jag upp. Solen sken ute och jag bestämde mig för att ta en morgonrunda. Dimman låg som en slöja över de nyskördade åkrarna och i grästuvorna glänste daggdroppar i spindelnäten. Det vara bara magiskt ute! Sådan här stunder kan man bara förundras över hur vacker Guds skapelse är! Det var knappt en människa ute, först en timme senare strax innan jag återvände hem såg jag den första människan, men djuren var vakna!

När jag kom hem var det dags att fixa med de vanliga lördagsmorgon bestyren: ge katterna extra god mat och vattna alla krukväxter. Det fanns även kläder att stryka och när jag var klar med allt detta fanns det även tid över att baka innan melodikrysset började. Jag är oftast mycket effektiv på morgonen. Det är skönt att få gå och skrota i morgonens stillhet!

Ibland bakar jag till frukosten på lördags morgonen, men idag skulle maken iväg och jobba så han slängde bara i sig en kopp kaffe och några mackor innan han rusade iväg. Istället blev det bak mest för bloggen skull. Jag har tittat flera gånger på Ians sockerkransar och tyckt att de såg söta ut. Jag har också köpt hem cocktailbär ifall andan skulle fall på någon gång och idag hade jag inget annat inplanerat så då blev det sockerkransar.

Degen var rätt så lätt att göra, bara blanda vetemjöl, strösocker, vaniljsocker och margarin. Det blev en lite kladdig deg. Den skulle egentligen ligga kallt och vila en stund, men det missade jag. Istället rullade jag ut degen till hasselnötstora kulor som jag satte ihop åtta och åtta. Sedan kom den jobbiga biten, skära smala bitar av cocktailbären. Dessa remsor lade jag sedan mellan degkulorna. Därefter skulle jag stoppa in kakorna i ugnen, men jag hade visst bara tänt lampan i ugnen inte satt på värmen, så det var bara att slå på värmen och vänta tills ugnen blivit 175 grader varm.

När ugnen var uppvärmd blev kakorna gräddade i 10 minuter. Sedan skulle de doppas i socker medan de fortfarande var varma. Detta var lite besvärlig. Kakorna ville gärna dela på sig i skarvarna, men om de fick svalna lite höll de bättre ihop.

Kakorna blev väldigt fina, men var ingen större smaksensation. Om man vill till något speciellt tillfälle imponera med tjusiga kakor kan det vara värt besväret, men annars finns det godare kakor som är lättare att baka! :-)


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar