måndag 5 augusti 2013

Körsbärstårta från Schwarzwald


Idag är det makens födelsedag! I morse fick han presenter, en kopp kaffe och en kort skönsång på sängen. Tja, kaffet fick han i en kopp i handen, men det kom också en del kaffe på golvet för vår lilla buskatt, Pelle bestämde sig för att vrida sig ur min famn mitt i "Ja må han leva" och han sparkade till koppen så det skvätte kaffe på golvet. Så innan maken kunde börja öppna presenterna fick vi städa lite.

När vi firade maken i torsdags fick han en grill i födelsedagspresent, så idag testkörde vi den. Mina svärföräldrar kom hit och fick bli provsmakare. Vi åt förutom grillmaten även tårta, men idag blev det en ny tårta. Jag har fått en hel hink körsbär. Igår kokade jag körsbärssaft, mycket gott och idag provade jag att göra Körsbärstårta från Schwarzwald.

Det är en smula komplicerad tårta, många krångliga moment. Först gjorde jag en mördeg. Jag blandade ihop mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och margarin till en deg. Degen fick sedan vila svalt i en halvtimme innan jag kavlade ut den och lade den i en form med löstagbar kant. Degen naggades innan den fick åka in i ugnen i 20 minuter. Men när jag sedan tog ut den och skulle lossa den från formen smulade den helt sönder, så det var bara att börja om från början. Andra gången blev kakan också smulig, men då förflyttade jag den direkt över till tårtfatet sen fick den ligga där och svalna.

Därefter var det dags att göra de andra tårtbottnarna som skulle vara chokladbottnar. Jag började med att vispa ihop ägg, hett vatten, socker och vaniljsocker så att det blev pösigt. Man får prova på så många olika tekniker när man bakar ur Sju sorters kakor. Hett vatten, socker och ägg brukar jag inte vispa ihop när jag ska baka, men det blev mycket fluffigt. Sedan rörde jag försiktigt ned mjöl, potatismjöl, kakao, kanel och bakpulver. Smeten hällde jag ner i en smord form och sedan stoppade jag in den i ugnen i 30 minuter. Denna kaka skulle gräddas lite svalare än mördegen (1750 jämfört med 2000). Sedan fick kakan svalna innan jag delade den i två bottnar.

Nu var det dags att göra själva fyllningen. Först kokade jag upp mina urkärnade körsbär tillsammans med lite socker. Jag kokade även upp lite körsbärssaft och potatismjöl i en kastrull bredvid, när det börjat tjocknat hällde jag i körsbären och sedan fick det stå och svalna.

Sedan lade jag fyra gelatinblad i blöt som sedan smältes i mikron. Under tiden vispade jag grädde som gelatinet skulle röras ned i, men jag är inte van vid att vispa så stor mängd grädde i KitchenAiden så jag fick leta fram stänkskyddet. Med stänkskyddet på hade jag inte lika god sikt ner i bunken så grädde blev lite för mycket vispad, lika bra att vispa vidare och göra smör och sedan köpa ny grädde till tårtan! Däremot är jag lite fundersam över varför man skulle ha gelatin i grädden, enbart vispad grädde är ganska fast i konsistensen. Om jag bakar om tårtan tror jag att jag skippar gelatinet.

Därefter kom jag till det roligaste momentet: lägga ihop tårtan. Först var det mördegsbotten längst ner, sedan hälften av körsbärskrämen och ett lager med grädde. Sedan en av chokladbottnarna och där på resten av körsbärskrämen och lite mer grädde. till slut sista chokladbotten och resten av grädden runt hela tårtan. Eftersom det är en tårta från Schwarzwald behövs det självklart choklad på också. Jag smälte 200 g mörk choklad och blandade det med två matskedar matolja. Detta fick sedan stelna innan jag hyvlade det med en osthyvel så att det blev små rullar som jag dekorerade tårtan med.

Tårta blev mycket god, men också mycket mäktig. Vi var fyra stycken och vi åt knappt upp en fjärdedel av tårtan. Maken tog dock med sig resten av tårtan till orkesterövningen och där försvann resten av tårtan.

Grattis älskling!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar