tisdag 6 augusti 2013

Marmorerad kaka med saffran


Idag har vi varit i Sala och besökt silvergruvan. Det är en mycket spännande plats. Man kan välja mellan olika guidade turer nere i gruvan. Vi valde den djupaste turen som gick 155 meter under jord. Där var det kallt, så vi hade tagit på oss både långbyxor och fleecetröja. På en del ställen fanns det faktiskt snö och is. Vi fick gå igenom trånga gångar, men också se storslagna bergssalar. I flera av de stora salarna fanns underjordiska sjöar med klart vatten så att man kunde följa de skrovliga klippväggarna ner till botten. I ekosalen lät vår sång "Blinka lilla stjärna" som en imponerande kör stod och sjöng fastän vi bara var 7 personer.

Det blev en heldagsutflykt så vi hade packat med oss en matsäck, mackor och självklart en kaka. Men just när vi skulle sätta oss ute i parken och fika började det regna, så vi fick sitta inne i bilen och fika istället.

Dagens utflyktskaka blev en marmorerad kaka med saffran som jag bakade igår. Det blev lite julsmaker med både saffran och russin (trots att maken inte gillar russin i kakor).

Kakan är inte svår att baka. Först smälte jag margarinet, den här gången stod det faktiskt i receptet vad man skulle göra med margarinet, och lät det svalna. Under tiden vispade jag ihop ägg och socker, så det blev pösigt och sedan rörde jag ner gräddfil och margarinet. Därefter blandade jag i de torra ingredienserna, mjöl, bakpulver, bikarbonat och russin. Smeten delade jag i två bunkar. I den ena rörde jag ner kakao och i den andra saffran, som jag hade rört ut i lite vatten. Sedan varvade jag de båda smeterna i en smord form. För att få den marmorerade looken drog jag med en gaffel i formen några gånger. Sedan var det bara att stoppa in den i ugnen och grädda i en timme i 175 grader.

Kakan blev mycket god och vi åt inte upp hela så vi kan njuta av kakan vid fler tillfällen!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar