torsdag 21 september 2017

Minnies mandelkaka



Tänk att det är torsdag nu igen! Det är otroligt hur snabbt veckorna går. Idag har varit en riktigt grå höstdag. Men trots regn och rusk har vi ändå varit ute och tagit en promenad. Lillprinsen har varit förkyld i en veckas tid och säger ofta nu för tiden att han är "tlött och flyser" så vi nöjde oss en promenad och sedan gick vi in i värmen. Lillprinsen sa dessutom att han var "jädd" vilket är ett ofta förekommande ord just nu. Han var rädd för skogen när han var ute, men han kan bli jädd om mamma nyser eller om Pelle skrapar i kattlådan. Jag tror att han tycker att det är lite kul att vara rädd, men det är bra att han utforskar sina känslor.

När vi kom in i värmen ville vi ha fika så vi hjälptes åt att baka Minnies mandelkaka. Men jag börjar längta efter vanliga, hederliga kanelbullar. När jag är klar med mitt bakprojekt ska vi äta traditionellt, gott fika igen. Inte för att de flesta kakorna i Sju sorters kakor varit äckliga, men för att vi längtar efter de gamla, beprövade favoriterna. Minnies mandelkaka blev god, men de malda mandlar gav lite tuggmotstånd när jag egentligen hade nöjt mig med en vanlig sockerkaka och apelsinskalet gav en lite pikant smak som kändes lite tillgjord. Lillprinsen var också skeptisk till kakan och tog bara ett par tuggor!



av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar