söndag 17 september 2017

Mignonbakelse



Idag har jag varit på bokcirkelsträff. Vi blev bjudna på ett fullastat fikabord, mycket gott! Jag hade med mig en liten påse med hembakta mignonbakelser, men det behövdes inte mer kakor där, för bår värdinna hade redan bakat många goda kakor, men kladdkakan med lakrits i var riktigt god! Till denna träff hade vi alla läst Flickorna av Emma Cline. En bok som inte fick så högt betyg men som gav mycket diskussioner. Boken handlar om en flicka som dras in i en sekt liknande Charlie Mansons och den stora frågan var varför hon och de andra flickorna var så ivrig att få vara med där när det var så äckligt på gården de bodde på och de var tvungna att ha sex med sektledare och dela honom med de andra flickorna, obegripligt speciellt när de flesta kom från välbärgade hem. Men troligtvis var det väl en sorts tonårrevolt.

Jag hade i alla fall bakat mignonbakelser till värdinnan. Mignon är franska och betyder söt och det är en sockersöt bakelse, inte så gulligsöt dock, tycker jag. Dess utseende påminner mig mer om en bröstvårta! Bakelsen består av två ihoplagda kakor med en jättegod kräm emellan som sedan täcks med vit glasyr och en liten klick röd gelé. De var goda, men kakorna kunde ha varit lite tunnare så hade de varit ännu godare!



av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar