söndag 22 januari 2017

Sonjas amerikakakor

 
Den här helgen har vi inte gjort något speciellt utan varit hemma och fixat. Visst är det skönt när man kan bocka av saker på "att göra-listan". Det är inga stora, omvälvande projekt, men en massa små saker som stört mig ett tag. Till exempel har jag sytt nya muddar längst ner på Lillprinsens overall. De gamla var helt utslitna och slöt inte tätt så han fick alltid en massa snö in i stövlarna när han var ute och lekte. Ett litet fix som inte tog så lång tid, men ändå knepigt nog för att jag inte skulle ta fram symaskinen en vardagskväll när Lillprinsen somnat. Sedan håller jag på att göra i ordning min pysselhörna och idag har jag gjort i ordning två lådor att förvara material i, jag har klätt dem med snyggt papper och gjort etiketter (det kommer behövas många fler lådor, men två lådor var allt jag hade hemma nu).

Sedan har jag också fått bakat en del ur Sju sorters kakor och skrivit inlägg på bloggen om detta. Det går framåt med projektet. Jag ska bli klar i år!

Det här med namnen på kakorna i Sju sorters kakor kan man fundera över. Just nu undrar jag om det är samma Sonja som står bakom både amerikakakorna och nötkakorna i boken, men det lär jag aldrig få veta! Kakorna var lätta att göra och goda och sega (som jag tycker om) när de var nybakta, men dagen efter var de bara spröda (fortfarande goda).

Trots att det är ett tag kvar till fettisdagen har vi faktiskt redan ätit årets första semla. Det gäller ju att passa på medan det går att få tag på några! :-)



av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar