lördag 21 januari 2017

Margits kryddkaka

 

Nu har jag äntligen kommit igång med ett nytt lapptäcke. Det senaste jag gjorde sydde jag klart strax före Lillprinsen föddes. Sedan har det inte funnits tid till det och så slutade min symaskin fungera eller ja, den sydde ju bara raksöm.  Förra året fick jag pengar i födelsedagspresent till en ny symaskin och fastän jag köpte en ny i november har det inte blivit mycket sytt. Men nu ska det sys igen! Jag ska gå en ny lapptäckskurs och sy tolv olika rutor, en för varje månad. Första gången var den 9 januari och som jag längtade till det. Det var nästan så att jag hoppades att jullovet skulle gå lite fortare. Jag hann klart med en fjärdedel vid första träffen resten fick jag i läxa att sy klart hemma. Det tog mig knappt en vecka att bli klar med hela rutan. Det blev dock några sena kvällar vid symaskinen. Jag tror att jag först kom i säng kl 02 en av kvällarna. Tekniken är lite annorlunda än vad jag gjort tidigare. Den här gången ska det sys på mönsterpapper och sedan är det en hel del brodering också. Det var ett tag sedan jag sysslade med det senast. På nästa rutan, Mars-rutan ska det broderas ännu mer, en hel blomranka. Men det är riktigt kul!

Jag tror att när jag har avslutat mitt Sju sorters kakor-projekt så ska jag starta ett sy-projekt, men mer om det säger jag inte nu!

Idag har jag i alla fall bakat ytterligare en kaka. Den här gången blev det en mjuk kaka, men jag blir inte riktigt klok på den. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om smaken på den. Det är 2 hela matskedar snabbkaffepulver i den (smakar dock inte så mycket av det, men det ger ändå en vuxen ton i smaken) och nejklikor och kanel - lite pepparkaksmak, men sedan ska det även vara russin i den. Maken var inte till någon hjälpa som smakråd eftersom han ogillar russin i kakor. Det är nog bara att konstatera att om den ska bakas igen måste jag göra några justeringar i receptet!

 

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar