torsdag 2 februari 2017

Strösselkaka

 

Idag är det en grå och trist dag, i alla fall när man tittar ut. Det är mulet ute och ingen snö som lyser upp trots att vi befinner oss i februari. Lillprinsen och jag försöker därför hitta på några aktiviteter inomhus efter att vi som vanligt (på torsdagar) varit en sväng och tittat på tåg och lånat några nya böcker på biblioteket.

Vi handlade även penne (pasta) och sedan testade vi att trä dem på spaghetti. Det var ganska svårt eftersom spaghettin lätt går av. Senare ska vi testa att göra halsband av pastan istället.

Medan Lillprinsen pysslade med sitt passade jag på att baka februaris första kaka. Jag har länge sneglat på strösselkakan och nu tog jag tag i det och bakade den. Den består av en kaka av vetebröd med ett jättegott strössel ovanpå. Strösslet består av hackade mandlar, mjöl, socker och smör. Om man delar kakan i två lager och lägger vaniljkräm emellan får man en windsorkaka, vilken Jenny bakade i begynnelsen av denna blogg. Detta var en mumsig kaka som jag definitivt kommer att baka igen!

 
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar