söndag 28 augusti 2016

Bruna bröd


Enligt väderprognosen skulle det regna hela dagen idag. Det kom ett par stänk men resten kommer väl i natt. Maken har jobbat större delen av dagen så det är som det brukar vara här på helgerna. Vi väntar dock besök Lillprinsen och jag. Eftersom det inte finns några cafén med lekrum blev det fika hemma oss istället för köpefika, men vi bakade bara för vår kära väns skull så att hon åtminstone skulle få gofika.

Det blev kakor med det fantasilösa namnet bruna bröd! Hur kan man komma på ett så trist namn? Dessa kakor förtjänar ett betydligt bättre namn för de var faktiskt väldigt goda. De blev också godkända av Lillprinsen som vill ha mer KAKA, så jag fick gömma undan dem.

Kakorna påminner lite om snickerdoodles till utseendet och smak, men inte alls tills konsistens. Där är snickerdoodles mycket bättre (jag älskar sega kakor), men de här är en helt okej ersättning. Jag gjorde kakorna en aning större än de ska vara enligt receptet och jag tyckte det fungerade bra. Jag gjorde bollar stora som valnötter av degen som jag sedan plattade ut. Detta är en av de kakor som jag gärna fortsätter bara även efter projektet.

 Lillprinsen har varit lite dålig på att äta sina mackor på sistone så jag testade att göra tågmackor, en macka (4 tåg) slank i alla fall ner utan problem! :-)

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar