söndag 7 augusti 2016

Glaserade morotsmuffins

 

Nu är det dags att fira både maken och Lillprinsen! Vi passade på att fira båda två ute i sommarstugan  samma dag när alla hade semester och möjlighet att vara med. Men det kändes lite mycket med två tårtor samma dag så till förmiddagsfikat när vi skulle fira maken blev det muffins. Jag hade hittat glaserade morotsmuffins i Sju sorters kakor. Morötterna kommer från vår egen trädgård. Muffinsen behövde dock lite dekorationer för att passa till födelsedagsfika. Siffrorna är gjorda av dekorationschoklad som blev över från mitt födelsedagsfirande. Dessa doppade jag sedan i blåa, smälta candy melts. Jag har varit sugen ett tag att testa candy melts efter att sett det användas i många bakprogram, men jag kan inte säga att jag tyckte det var gott. Jag föredrar riktig choklad, men det är smidigt att använda färdigfärgade candy melts. Sedan blev den även ett tåg som dekoration, mer för Lillprinsens skull än makens.

Till Lillprinsens firande blev det är riktigt tågtårta! Även här använde jag dekorationschoklad, här till slipers och lok, som jag tryckt ut med en nyinköpt pepparkaksform, dessa tryckte jag fast i smörkrämen på tårtans sidor. Jag använde två smörkrämer, en med citronsmak och en med kaffesmak. Den med kaffesmak blev supergod. Det är den som är gräset ovanpå tårtan. Gräset gjorde med en grästyll (även den nyinköpt). Denna tårta var verkligen rolig att äta. Jag hoppas att den även var god! (Inuti i tårtan hade jag marsankräm, banan och kiwi!)

 
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar