onsdag 23 mars 2016

Kongresser


Jag håller på att baka till påsk just nu. Det blir en del ur Sju sorters kakor, men även lite andra sorter som jag vill testa på. Jag vet inte om ni har sett de söta kakorna som Eugenie Kitchen bakar. De är verkligen söta. De ser verkligen lätta ut när hon gör dem och jag har varit sugen på att testa att baka dem. Men låt er inte luras!! De är väldigt pilliga att göra och man ska inte ha för bråttom, noggrannhet är nödvändigt, men det är svårt med en 1 1/2-åring samtidigt i köket. Men det här var bara mitt första försök!

Jag har fått ärva en massa bakformar, som nu måste få komma till användning. Jag har redan bakat en del av kakorna i Sju sorters kakor som kräver sådana kakformar, men då har jag fått låna kakformar av Jenny. Kongresser har jag dock inte bakat ännu, så de bakar jag idag. Till dem behövs smördeg och i receptet står det att man kan använda fryst köpedeg eller göra egna och eftersom jag har en del att baka till påsk så tar jag snabbvarianten idag. I receptet står det också att man kan välja mellan att ha i hasselnötter eller mandlar, jag tog mandlarna för jag vet att i vissa fall kan nötallergikerna äta mandlar bara de varit tillräckligt länge i ugnen. Min oro när jag bakar sådan här kakor är att jag inte ska få dem ut ur formarna. Den här gången gick det ganska bra. Det var bara två som fastnade och gick sönder när jag tog ur dem!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar